*IKLAN DEH!!*

Thursday, 1 December 2011

Ketupat Sotong versi Ibu Mertuaku

Assalamualaikum...

Uollz pernah makan ketupat sotong x?
Biasanya makanan ni agak terkenal
di negeri2 Pantai Timur ni
antara makanan peberetku yg ssh nak dapat d perantauan
minggu lepas mak mertua masak ketupat sotong
jom layan gambar ni...
mak mertua tidak bubuh nisse...kehabisan stok
sedap rasanya...lemak2 manis, tapi xle mkn byk dalam satu masa...aku laa
Bahan2nya :
Beberapa ekor sotong segar
beras pulut
santan, gula/gula melaka(nisse-oghe kelatan sebut)
sedikit halia n garam
lidi sate

Cara membuatnya :
rendamkan beras pulut dengan santan (lebih krg 30minit)
masukkan pulut ke dalam badan sotong (isi padat2)
masukkan kepala sotong dan cucuk dengan lidi
setelah siap masukkan kedalam periuk
masukkan santan, halia, garam dan gula/gula melaka
panaskan sehingga mendidih 
agak2 masanya sehingga pulut dalam sotong masak
kalau lama sangat sotong akan menjadi keras...

selamat mencuba............


salam exora...

20 comments:

Ujie said...

pernah mkn sekali dulu..hse mate masa bljr yg buat. dia org kelantan. sedap jugak!

kakcik said...

Sedapnyaq kalau sotong tu tak liat. :)

exora said...

ujie :
senang jer buatnya..tp sy pun lum pernah wat sendiri lagi..he

exora said...

kakcik..
xle lama sangat masak sotong..nanti liat

diana said...

o..ingtkan kalau masak lama sotong jadi hancur.

atuk said...

Assalamualaikum Exora

tak pernah makan lagi...

Wassalam

Amy Syaquena said...

serius amy x pernah makan lagi , pasni boleh cuba nie...


p/s: jom sertai contest sinar raudah

Solihin Zubir said...

pulut dlm sotong? x prnh mkn lagi..

sy slalu kalau mkn nasik lauk sotong, sy sumbat nasik dlm sotong.. tak pun buat cincin.. hehe.. masa kecik2 dlu la..

Hanis Azla said...

tak pernah makan ketupat sotong ni.. teringin juga..

exora said...

Diana :
klu kita msk utk jd lauk, sotong kena msk skjp jer spy sotong x liat..
tapi utk ketupat sotong kena lama la sikit sbb utk masakkan pulut didalamnya.

exora said...

atuk :
waalaikumussalam atuk...
suruh la nenek buat, senang jer..hehe

exora said...

amy :
hubby amy kan org KB..kt sana banyak jual, cuba ler

exora said...

SZ :
hahahha...nanti cuba la bubuh pulut lak dalam sotong tu..sedapp

exora said...

hanis :
cuba ler buat..senang jer, heheh

sarah-najwan said...

laki aku royak..kalu aku buat tupat sotong-->terbaeeeekkkkk dan sedapppppppppppppppppppppp..mung jgn jeles...hahhahaha

exora said...

ina :
tahniah laa sbb laki mung puji gtu sekali..hahahhah
kongsi la resipi etek nak tau terbaeeekkkk ko dok..hehe

~ yus ~ said...

akak!! Saya tak pernah jumpa atau rasa ketupat sotong ni...huhu

Sedap ya kak? Kalau mmg suka sotong mesti sedap kan..:)

exora said...

yus :
bagi kami org2 pantai timur...sedappp la, cuba tya mama sarahnajwan..heheh
tapi klu org luar yg x suka manis2 tu maybe x minat kot..try la buat yus

ieda said...

uish sedap nie ..
ada org buat lemak2 rasanya dan ada yg buat manis kan ..

ieda pernah cuba dua2 nya sekali .. dua2 sedap :)

exora said...

ieda :
betul tu ieda..meme sedap kan