Salam nisfu sya'ban...
Hai uolls...apa plan hari minggu ni,
jalan2 ke...bersih rumah ker...
atau lepak ngan famili ???
Saya pilih yang k 3 tu...
lepak ngan my famili kat kampung,
Sebenarnya dah 2 hari saya berada di kampung tercinta...
Bila tau jer hari Isnin sek ambik cuti,
apalagi terus bergegas ke KTM cari tiket...
hehe..nasib ada, tapi yang tempat ada katil 'sold out',
takper la...janji sampai jgk kat kampung...
Saje jer balik ziarah orang tua sebelum bulan puasa ni...
Seronok sangat dapat balik kampung,
ingat nak surprise my mom...
rupa-rupanya surprise dia kat saya lagi best...
my mom bagi hadiah special sempena besday yang lalu...
nak tau hadiahnyer???
'TIKAR MENGKUANG'....
Uolls tau x...pernah tak tengok...
saya memang dah lama minat ngan tikar tu,
dulu2 masa kecik2 kat kampung ayah saya banyak
tikar tu, tapi sekarang dah makin pupus...sebab orang sekarang
dah x pandai...lagipun bahan2 penyediaannya dah sukar diperolehi,
ada jugak jumpa kat mana2 karnival kraf tradisional...
tapi x cantik, seninya kureng halus...mahal lak tu dah la kecik jer,
yang my mom bagi ni cantikkk...
besar lak tu lbh kurang 3mx3m..
memang terbaeeekkk laa...
seni sulamannya, warna digunakan menghasilkan corak
yang menarik sangat, my mom kata makcik yang dia tempah tu
umurnya dah 80an...
Puas hati saya...akhirnya dapat memiliki sebidang tikar
mengkuang yang besar dan cantik...
mungkin pada uolls x heran sangat kot...
yer la sekarang ni orang dah 'berkarpet-karpet',
macam2 jenis...tebal, bulu halus...
saya suka benda2 lama yang memang dah susah nak cari...
thanx mom....
Okey la uolls...selamat berhari minggu...peace...
Salam exora...
*IKLAN DEH!!*
Sunday, 17 July 2011
Friday, 15 July 2011
Sang Mentari...
Salam...
Matahari...
terbitnya di pagi hari,
sangat menarik,
cantik...dengan pelbagai gaya munculnya,
merah terang, kadang2 merah samar...
bila hari mendung...
ia muncul dalam kekelabuan..hehe..
di sekelilingnya awan...
seronok sangat menyaksikannyer...
Setiap hari saya berpeluang melihatnyer...
sambil memandu, mata melihat langit...
bukit bukau yang indah...mentari yang mula menyinar...
dicelah2nyer pula ada pokok2 kelapa...
ohhh...cantiknyer ciptaan Allah swt...
selalu berangan-angan, andainya aku pelukis...
akan ku lakarkan segalanya di kanvas lukisanku...
tapi nak buat macamana...x pandai sangat2..haha
bersyukur tidak terhingga...diberi peluang,
melihat panorama...
yang mendamaikan ini...membuatkan hati tenang
untuk sampai tempat kerja...
Saya tahu...x semua orang berpeluang,
untuk melihat matahari terbit...
malah ada antara kita...
dah lama tidak melihat matahari...
yer laa...pagi2 dah ke tempat kerja,
sebelum terbit mentari...kalau lambat jemmm...
bila balik kerja...matahari dah lama menghilang...
itu bagi mereka yang kerja balik lambat laa...
tapi memang ramai kan...pergi awal, balik dah malam,
yang berulang-alik agak jauh dari rumah...
betul2 tuggu hari minggu baru dapat
menikmati keindahan hari yang sebenarnya...
Bunga matahari pun saya suka jugak...
dulu selalu tanam keliling rumah,
setiap orang yang lalu..mesti pandang...
tapi sekarang...dah lama x tanam...
benihnya dah pupus...
Mungkin lepas ni saya akan tanam lagi...
cuba cari semula benih matahari...
orang Kelantan sebut 'butir matahari',
atau 'butir ghalit'...(biji kuaci) sebenarnya...
hehe...
Okey lah itu sahaja untuk kali ini...
Bye...exora73...
Matahari...
terbitnya di pagi hari,
sangat menarik,
cantik...dengan pelbagai gaya munculnya,
merah terang, kadang2 merah samar...
bila hari mendung...
ia muncul dalam kekelabuan..hehe..
di sekelilingnya awan...
seronok sangat menyaksikannyer...
Setiap hari saya berpeluang melihatnyer...
sambil memandu, mata melihat langit...
bukit bukau yang indah...mentari yang mula menyinar...
dicelah2nyer pula ada pokok2 kelapa...
ohhh...cantiknyer ciptaan Allah swt...
selalu berangan-angan, andainya aku pelukis...
akan ku lakarkan segalanya di kanvas lukisanku...
tapi nak buat macamana...x pandai sangat2..haha
bersyukur tidak terhingga...diberi peluang,
melihat panorama...
yang mendamaikan ini...membuatkan hati tenang
untuk sampai tempat kerja...
Saya tahu...x semua orang berpeluang,
untuk melihat matahari terbit...
malah ada antara kita...
dah lama tidak melihat matahari...
yer laa...pagi2 dah ke tempat kerja,
sebelum terbit mentari...kalau lambat jemmm...
bila balik kerja...matahari dah lama menghilang...
itu bagi mereka yang kerja balik lambat laa...
tapi memang ramai kan...pergi awal, balik dah malam,
yang berulang-alik agak jauh dari rumah...
betul2 tuggu hari minggu baru dapat
menikmati keindahan hari yang sebenarnya...
Bunga matahari pun saya suka jugak...
dulu selalu tanam keliling rumah,
setiap orang yang lalu..mesti pandang...
tapi sekarang...dah lama x tanam...
benihnya dah pupus...
Mungkin lepas ni saya akan tanam lagi...
cuba cari semula benih matahari...
orang Kelantan sebut 'butir matahari',
atau 'butir ghalit'...(biji kuaci) sebenarnya...
hehe...
Okey lah itu sahaja untuk kali ini...
Bye...exora73...
Thursday, 14 July 2011
Sekadar Luahan...
Salam...
Hari ini...
saya nak meluahkan,
perasaan saya...sedih...tersentuh, terharu...sayu...marah,
kecik hati...dan macam2 rasa...yang saya pun dah x boleh
nak terjemahkannya dengan kata-kata lagi dah...
Saya bukanlah seorang yang terlalu sensitif,
bukan juga panas barannn,
x suka marah2 tidak bertempat,
tapi yang penting...saya juga hanya manusia biasa,
yang punya hati dan perasaan...
mudah tersentuh dengan situasi semasa...
keadaan sekeliling saya,
situasi yang berkaitan dengan diri sendiri...
keluarga...agama, tempat kerja...negara...
dan bermacam-macam lagi...
Setiap kali saya baca blog rakan-rakan,
tidak semua laa...tapi ramai yang asyik menyalahkan...
pihak berkuasa...petugas2 yang menjaga keamanan negara,
dengan kata-kata yang tidak sanggup untuk disebut semula,
mereka dihina, dicaci dan dilemparkan dengan kata2 kesat...
seolah-olah yang berkata-kata itu tahu segala-galanya dari A-Z,
Seolah-olah mereka suci BERSIH bak kapas...semuanya baik,
tanpa secalit dosa...
Wahai rakan-rakan...
ingat2 lah bila berkata-kata...
lantaran ia lebih tajam dari mata pedang...
dan lebih bisa dari segalanya...
seharusnya dalam bab ini juga...
wajar dan wajiblah bagi kita untuk
mengikut sunnah Rasulullah (s.a.w)...
ikutlah adab baginda bila berkata-kata...
walaupun dengan orang2 kafir...dengan musuh...
baginda tidak pernah menyakitkan hati orang lain...
Inikan pula kita sesama saudara seagama...
Saya terpanggil untuk menulis tentang hal ini kerana...
saya dikelilingi oleh mereka yang saya nyatakan diatas...
polis...tentera...pga...sukarelawan...pertahanan awam...
mereka begitu hampir dengan saya...rapat...
memang tersentuh sangat2 bila setiap kerja yang dilakukan...
ada saja yang tidak kena...tidak betul...
mereka melakukan sesuatu atas dasar kerja,
atas arahan peringkat atasan...
sama mcm kiter semua kat tempat kerja,
buat ikut arahan...
fikir2 kan lah...
mereka juga berperasaan,
fikirkan juga apa perasaan keluarga,
suami, isteri, ayah dan ibu mereka dikampung...
luluh hati mereka...bila anak yang dibanggakan...
diperlakukan sedemikian...
dilemparkan kata2 yang kesat...
Apa yang penting bagi saya...
keamanan...kedamaian...kebahagiaan...dan tahu bersyukur...
aamiinnn...
Peace no war...exora73...
Hari ini...
saya nak meluahkan,
perasaan saya...sedih...tersentuh, terharu...sayu...marah,
kecik hati...dan macam2 rasa...yang saya pun dah x boleh
nak terjemahkannya dengan kata-kata lagi dah...
Saya bukanlah seorang yang terlalu sensitif,
bukan juga panas barannn,
x suka marah2 tidak bertempat,
tapi yang penting...saya juga hanya manusia biasa,
yang punya hati dan perasaan...
mudah tersentuh dengan situasi semasa...
keadaan sekeliling saya,
situasi yang berkaitan dengan diri sendiri...
keluarga...agama, tempat kerja...negara...
dan bermacam-macam lagi...
Setiap kali saya baca blog rakan-rakan,
tidak semua laa...tapi ramai yang asyik menyalahkan...
pihak berkuasa...petugas2 yang menjaga keamanan negara,
dengan kata-kata yang tidak sanggup untuk disebut semula,
mereka dihina, dicaci dan dilemparkan dengan kata2 kesat...
seolah-olah yang berkata-kata itu tahu segala-galanya dari A-Z,
Seolah-olah mereka suci BERSIH bak kapas...semuanya baik,
tanpa secalit dosa...
Wahai rakan-rakan...
ingat2 lah bila berkata-kata...
lantaran ia lebih tajam dari mata pedang...
dan lebih bisa dari segalanya...
seharusnya dalam bab ini juga...
wajar dan wajiblah bagi kita untuk
mengikut sunnah Rasulullah (s.a.w)...
ikutlah adab baginda bila berkata-kata...
walaupun dengan orang2 kafir...dengan musuh...
baginda tidak pernah menyakitkan hati orang lain...
Inikan pula kita sesama saudara seagama...
Saya terpanggil untuk menulis tentang hal ini kerana...
saya dikelilingi oleh mereka yang saya nyatakan diatas...
polis...tentera...pga...sukarelawan...pertahanan awam...
mereka begitu hampir dengan saya...rapat...
memang tersentuh sangat2 bila setiap kerja yang dilakukan...
ada saja yang tidak kena...tidak betul...
mereka melakukan sesuatu atas dasar kerja,
atas arahan peringkat atasan...
sama mcm kiter semua kat tempat kerja,
buat ikut arahan...
fikir2 kan lah...
mereka juga berperasaan,
fikirkan juga apa perasaan keluarga,
suami, isteri, ayah dan ibu mereka dikampung...
luluh hati mereka...bila anak yang dibanggakan...
diperlakukan sedemikian...
dilemparkan kata2 yang kesat...
Apa yang penting bagi saya...
keamanan...kedamaian...kebahagiaan...dan tahu bersyukur...
aamiinnn...
Peace no war...exora73...
Tuesday, 12 July 2011
Sedapnyerrr...durian
Assalamualaikum...
Durian...
kalian semua suka durian x,
kalau suka, tahap mana tu...
Saya meme hantu durian,
pantang nampak durian, dari harga mahal..
sampailah harganya menjadi murah, sebab durian dah banyak...
Hari ini...saya dan 2 orang rakan baik,
selepas waktu kerja tengahari tadi...
pergi makan duriannnn...fuhhh...
sedapnyerrrr...durian kampung tu.
makan pulak kat gerai tengah sawah padi...
dengan angin segar yang menghembus...
ermmm...damai n santai sangat2...
hilang sekejap ingatan pada kerja2 yang x pernah habis...
Tempat tu x jauh pun dari tempat kerja,
tepi jalan besar...lepak makan durian...
bestnyerr...
dan yang paling best lagi...
bila kawan cakap dia yang belanja...
hehehe...lagi bertambah seronoknyer...
Itu lah dia...
semasa penyakit belum datang...
makanlah apa pun...berapa banyak pun...
tapi jika dah kesihatan berada di tahap yang tidak mengizinkan...
terpaksalah menahan keinginan...menelan liur...
Lantaran itu...beringat-ingatlah juga tentang
penjagaan kesihatan diri...
Salam Exora73...
Saturday, 9 July 2011
Oh...Lelaki
Salam semua...
Pernahkah kalian bertemu dengan lelaki yang persisnya
seperti perempuan...
maksud saya bukan penampilannya, tapi perangainyer...
ohhh...sungguh teruk sekali sikapnya...
suka mengata orang,
mengumpat kalahkan pompuan,
berlagak macam bagus2...
suka sibuk pasal kerja orang lain,
kerja sendiri x pernah selesai,
buat sesuatu macam dia jer yang terror...
senang cerita...perasan bagus sangat2...
Itulah antara ciri2 lelaki mulut seperti pompuan,
tapi bila lelaki...lagi teruk jadinya...
cukuplah hanya seorang...
bertemu dengan lelaki seperti ini,
tidak sanggup rasanya berada di bawah satu bumbung...
maksud saya di tempat kerja...
dia saja yang betul..terbaekkk...
bayangkanlah...lelaki pun x sanggup nak
terus berkawan dengan dia...
tiap apa yang terjadi...
tidak pernah dijadikan iktibar,
tidak pernah rasa bersalah..
Sedar lahhhh...
orang disekelilingmu sudah kepanasan...
miang....berbulu mata...
dan dengan bahasa kasarnya...
menyampah sangat2...
Belajarlah dari kesilapan...
insafi diri...
cukup2 lah menyusahkan orang sekeliling...
Entah lah sampai bila...
harus mengadap orang seperti ini...
Salam keinsafan...exora73...
Pernahkah kalian bertemu dengan lelaki yang persisnya
seperti perempuan...
maksud saya bukan penampilannya, tapi perangainyer...
ohhh...sungguh teruk sekali sikapnya...
suka mengata orang,
mengumpat kalahkan pompuan,
berlagak macam bagus2...
suka sibuk pasal kerja orang lain,
kerja sendiri x pernah selesai,
buat sesuatu macam dia jer yang terror...
senang cerita...perasan bagus sangat2...
Itulah antara ciri2 lelaki mulut seperti pompuan,
tapi bila lelaki...lagi teruk jadinya...
cukuplah hanya seorang...
bertemu dengan lelaki seperti ini,
tidak sanggup rasanya berada di bawah satu bumbung...
maksud saya di tempat kerja...
dia saja yang betul..terbaekkk...
bayangkanlah...lelaki pun x sanggup nak
terus berkawan dengan dia...
tiap apa yang terjadi...
tidak pernah dijadikan iktibar,
tidak pernah rasa bersalah..
Sedar lahhhh...
orang disekelilingmu sudah kepanasan...
miang....berbulu mata...
dan dengan bahasa kasarnya...
menyampah sangat2...
Belajarlah dari kesilapan...
insafi diri...
cukup2 lah menyusahkan orang sekeliling...
Entah lah sampai bila...
harus mengadap orang seperti ini...
Salam keinsafan...exora73...
Thursday, 7 July 2011
Penat
Salam semua...
Hari ini hari yang memenatkan...
penat badan, mental dan jiwa..
akhirnya, jadi lemah tidak bermaya..
Awal pagi kerja seperti biasa,
11 pagi hingga 12 lebih meeting...
bincang pasal hari Sabtu kena kerja...
Aduiiiii....penat last week pun belum hilang lagi,
Gara2 segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab,
kami jadi mangsa...
Lebih memenatkan lagi bila ..
x dapat cuti ganti untuk hari lain,
Sungguh tidak adilllllll......
Dah la Sabtu depan pun ada program jgk,
Ermmm..nasib...nasib..
Habis jer meeting...
pukul 2 petang...
terus pula menghadiri satu majlis,
sampailah pukul 5.30pm baru selesai...
sampai rumah pukul 6.30pm..
memang penat...tambah pula,
mendengar pesanan2 dari YB...
bla..bla..bla,
Syukur kerana masih ada tenaga...
untuk menulis blog...
walaupun tajuk...
ntah apa2...
hehehe...
Wednesday, 6 July 2011
Bintik-bintik Merah
Haiii...
Hari ini hari penuh debaran...pagi-pagi lagi fikiranku sudah tidak tenteram, dada berdebar-debar, jiwa gelisah dan aku menjadi agak tidak keruan.
Aku dapati bintik-bintik merah begitu banyak sekali tumbuh hampir keseluruhan badanku...apa yang terlintas difikiranku ialah aku mungkin terkena 'denggi'.
Ini kerana, aku hanya pernah melihat keadaan sedemikian pada badan kawan ku yang agak lambat mendapat rawatan setelah mengidap denggi...takutttt nyerrrrrrr...kalau denggi mesti kena tahan wad paling kurang pun 3 hari...tapi simpton2 awalnyer xder pula...
Tanpa membuang masa aku ke klinik yang paling hampir dengan tempat kerjaku...dan aku lah patient yang pertama...agak lama juga 2 orang doktor merawat dan berbincang, maklumlah agak pelik sikit...demam x, gatal x tiba-tiba penuh 'BINTIK2 MERAH' satu badan...result darah yang diambil pun ok...dr. kata kalau denggi bintiknya lain...alhamdulillah...
Akhirnya Dr. membuat keputusan, aku mungkin ada alah pada sesuatu makanan...dan dia memasukkan sejenis ubat cecair disebelah tangan yang sama dengan sampel darah diambil...diberi juga sebotol ubat sapu jika sekiranya gatal-gatal.
Aku balik semula ke tempat kerja...walaupun Dr. offer 'mc', sebab ubat yang disuntik boleh membuatkan aku mengantuk...ermm...banyak kerja nak dibereskan.
Lepas dah jumpa Dr. baru lah aku teringat...hari Isnin yang lepas aku ada makan 'steamboat', tadi Dr. tanya ada makan benda2 lain ,aku kata xder...lupa...mungkin alergik dengan salah satu bahan dalam makanan tu kot...apa2 hal pun, aku bersyukur kerana tiada yang seriuuuussss...
Begitulah kisahku hari ini...dah la penakut dengan 'klinik' dan seumur hidup ku belum pernah di tahan wad...hehehe...
Salam mesra exora73...
Hari ini hari penuh debaran...pagi-pagi lagi fikiranku sudah tidak tenteram, dada berdebar-debar, jiwa gelisah dan aku menjadi agak tidak keruan.
Aku dapati bintik-bintik merah begitu banyak sekali tumbuh hampir keseluruhan badanku...apa yang terlintas difikiranku ialah aku mungkin terkena 'denggi'.
Ini kerana, aku hanya pernah melihat keadaan sedemikian pada badan kawan ku yang agak lambat mendapat rawatan setelah mengidap denggi...takutttt nyerrrrrrr...kalau denggi mesti kena tahan wad paling kurang pun 3 hari...tapi simpton2 awalnyer xder pula...
Tanpa membuang masa aku ke klinik yang paling hampir dengan tempat kerjaku...dan aku lah patient yang pertama...agak lama juga 2 orang doktor merawat dan berbincang, maklumlah agak pelik sikit...demam x, gatal x tiba-tiba penuh 'BINTIK2 MERAH' satu badan...result darah yang diambil pun ok...dr. kata kalau denggi bintiknya lain...alhamdulillah...
Akhirnya Dr. membuat keputusan, aku mungkin ada alah pada sesuatu makanan...dan dia memasukkan sejenis ubat cecair disebelah tangan yang sama dengan sampel darah diambil...diberi juga sebotol ubat sapu jika sekiranya gatal-gatal.
Aku balik semula ke tempat kerja...walaupun Dr. offer 'mc', sebab ubat yang disuntik boleh membuatkan aku mengantuk...ermm...banyak kerja nak dibereskan.
Lepas dah jumpa Dr. baru lah aku teringat...hari Isnin yang lepas aku ada makan 'steamboat', tadi Dr. tanya ada makan benda2 lain ,aku kata xder...lupa...mungkin alergik dengan salah satu bahan dalam makanan tu kot...apa2 hal pun, aku bersyukur kerana tiada yang seriuuuussss...
Begitulah kisahku hari ini...dah la penakut dengan 'klinik' dan seumur hidup ku belum pernah di tahan wad...hehehe...
Salam mesra exora73...
Subscribe to:
Posts (Atom)