*IKLAN DEH!!*

Thursday, 14 July 2011

Sekadar Luahan...

Salam...

Hari ini...
saya nak meluahkan,
perasaan saya...sedih...tersentuh, terharu...sayu...marah,
kecik hati...dan macam2 rasa...yang saya pun dah x boleh
nak terjemahkannya dengan kata-kata lagi dah...

Saya bukanlah seorang yang terlalu sensitif,
bukan juga panas barannn,
x suka marah2 tidak bertempat,
tapi yang penting...saya juga hanya manusia biasa,
yang punya hati dan perasaan...
mudah tersentuh dengan situasi semasa...
keadaan sekeliling saya,
situasi yang berkaitan dengan diri sendiri...
keluarga...agama, tempat kerja...negara...
dan bermacam-macam lagi...

Setiap kali saya baca blog rakan-rakan,
tidak semua laa...tapi ramai yang asyik menyalahkan...
pihak berkuasa...petugas2 yang menjaga keamanan negara,
dengan kata-kata yang tidak sanggup untuk disebut semula,
mereka dihina, dicaci dan dilemparkan dengan kata2 kesat...
seolah-olah yang berkata-kata itu tahu segala-galanya dari A-Z,
Seolah-olah mereka suci BERSIH bak kapas...semuanya baik,
tanpa secalit dosa...


Wahai rakan-rakan...
ingat2 lah bila berkata-kata...
lantaran ia lebih tajam dari mata pedang...
dan lebih bisa dari segalanya...
seharusnya dalam bab ini juga...
wajar dan wajiblah bagi kita untuk 
mengikut sunnah Rasulullah (s.a.w)...
ikutlah adab baginda bila berkata-kata...
walaupun dengan orang2 kafir...dengan musuh...
baginda tidak pernah menyakitkan hati orang lain...
Inikan pula kita sesama saudara seagama...


Saya terpanggil untuk menulis tentang hal ini kerana...
saya dikelilingi oleh mereka yang saya nyatakan diatas...
polis...tentera...pga...sukarelawan...pertahanan awam...
mereka begitu hampir dengan saya...rapat...
memang tersentuh sangat2 bila setiap kerja yang dilakukan...
ada saja yang tidak kena...tidak betul...
mereka melakukan sesuatu atas dasar kerja,
atas arahan peringkat atasan...
sama mcm kiter semua kat tempat kerja,
buat ikut arahan...


fikir2 kan lah...
mereka juga berperasaan,
fikirkan juga apa perasaan keluarga,
suami, isteri, ayah dan ibu mereka dikampung...
luluh hati mereka...bila anak yang dibanggakan...
diperlakukan sedemikian...
dilemparkan kata2 yang kesat...


Apa yang penting bagi saya...
keamanan...kedamaian...kebahagiaan...dan tahu bersyukur...
aamiinnn...

Peace no war...exora73...




5 comments:

Hanis Azla said...

Salam kenal exora.. thanks sudi singgah di blog akak..

betullah, kdg2 org berkata2 tanpa fakta yg betul2 mereka ketahui.. bercakap pula dari pandangan sebelah pihak tanpa memikirkan perasaan org lain.. harap2 perkara sebegini tidak terus menjadi budaya kita..

sarah-najwan said...

betul3...tgk blog aku..say no to kutukan..heheheheh

exora said...

Haniz azla :thanx sudi follow blog saya,saya baru jer knl dunia blog ni...klu slh tlg ajarkan..hehe

na: sedih r..dh menjadi budaya org2 m'sia berckp sesuka hati jer...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam kenal exora.hepi blogging ye.tak kira apa yg berlaku pd sis cuma satu,jgn mencela dan menghina2.tu je.

exora said...

hai sis Lydia...
thanx sudi follow blog sy...
sy stuju...menghina n mencela budaya yang tidak sihat.