*IKLAN DEH!!*

Wednesday, 27 July 2011

Cara Memasak Ikan Tongkol

Hi selamat petang...

Uollz suka makan ikan tongkol x ?
Kalau kt tempat saya dikenali ikan 'ayo'
orang Kedah pulak menggelarnya 'ikan kayu'
ikan ni sebenarnya sedap sangat
tapi ramai yang tidak tahu cara untuk memasaknya...

Saya bukan lah nak mengajar cara memasaknya
cuma nak berkongsi tip2 yang perlu dibuat
sebelum ikan tongkol dimasak kari ke, goreng sambal ke,
gulai ker...
selepas ikan tu disiang n dipotong2
perlu direbus dahulu
dan diletakkan cukup asam kepingnya,
garam n sedikit gula melaka
air tidak perlu banyak
ataupun cukup dengan air dari ikan tu jer
akan keluar nanti
pastikan juga apinya kecil jer
untuk lagi sedap, rebus sehari sebelum
uollz nak gulai atau kari


saya terpanggil untuk buat n3 ni sebab
saya dapati orang2 n9 jarang sangat makan ikan ni
tapi bila makan nasi dagang
suka pulak gulai(kari) tu...
bila saya selidik, rupa2nya ramai yang cakap
ikan tu x sedap sbb isi dia tawar jer
ooo...kalau masak terus meme la x sedap
lalu saya pun memberi tips2 tersebut pada rakan-rakan
n jiran sebelah rumah
selepas itu diorang pun suka beli n masak ikan tu
jiran saya tu siap buat rendang lagi
sedap pulokks...


kami orang2 Kelantan pulak
ikan tu paling glemer masak 'singge'
kalau 'singge' jangan pulak rebus dulu
terus lebur jer ngan bahan2nya yang dibubuh sekali harung jer
tapi kami juga suka makan yang rebus tu
kena pulak nasi panas2 ngan budu pedas n ulam
perggghhh...3,4 kali tambah nasi...
hehe


oke la uollz
selamat mencuba yer...


salam exora...

10 comments:

sarah-najwan said...

huhu..aku jare beli ike ni..
masok2 loni aku malash..hehe

mano gmbrnya..buat la..

wahida said...

saya suka mkn ikan tongkol kalau buat singgang...mcm akak ckp, mkn dgn nasi panas2...perghhh...terangkat!!

tima kasih bg tips...saya pun baru tau ni...hehe...

exora said...

ina: dh nk bule poso ni, rjn2 r ckit...aku pun mls gak tp mslhnya En. Man tu suka mkn masakan aku dr yg kdai..huhu

wahida :
nti jgn lupa cuba buat yer..hehe
try mkn yg rebus tu jer dlu..

Yasminhamid said...

selepas kawin ngan orang kelantan baru tau diorang rebus dulu sebelum masak. kalau saya masak terus je.

exora said...

yasmin: tujuan rebus tu supaya isinya dah rs masin,masam n manis..
baru sedap untuk digulai atau buat kari...

IMANSHAH said...

ikan ayo sedak gilo

exora said...

iman : btul tu, tulang x byk tp isi padat tu.

~ yus ~ said...

saya suka masak kari ikan tongkol...sedap!

Amy Syaquena said...

amy suka makan gula ikan ayor...

exora said...

yus n amy : sama la kiter..hehe