*IKLAN DEH!!*

Tuesday 26 July 2011

JJCM di KUALA BESUT

Selamat malam...

Hari ni saya nak sambung story
pasal KUALA BESUT lagi
tentang makanan2 nya
sungguh tertarik, menarik dan pasti akan tabikkk...

Saya nak cerita pasal makan pagi dulu yer
biasalaa macam org2 KELANTAN gak ler
pagi2 dah cari nasi...
nasi kerabu, nasi dagang, nasi minyak, nasi lemak,
nasi berlauk dan nasi berlauk tu pulak 
ada pelbagai pilihan lauknyer
gulai ikan kering, gulai ikan ayo (tongkol),
gulai daging, gulai ayam, ayam masak merah
n mcm2 lagi laa...itu biasa la kan
ada satu nasi lagi..jarang kedengaran
hehehe...tapi ada kat sini
Uollz pernah dengar x nasi kawin?
dulu, masa mula2 bertandang ke rumah my hubby
ada satu pagi, ayah mertua saya balik dari membeli sarapan
lalu dia memberitahu kami
"makan la yer, ada nasi lemak, nasi berlauk n nasi kawin"
melopong saya seketika...terfikir-fikir
nasi pun kawin jgk yer, hehe
bila adik ipar saya makan...oic...rupanya nasi berlauk + nasi minyak
sebelum ni saya x pernah lak jumpa
tapi x tahu la kalau uollz dh biasa dengar kan
nasi lemak pun special gak tau
lauknya ialah ikan tongkol masak sambal
dan ikan tu dah jd mcm ikan sardin rasanya
semua tulang rangup ble d makan
ermm..best x ?

KUALA BESUT juga kaya dengan kuih-muih
semuanya best2...banyak jenis kuih disini
karipap tp intinya ikan, bukan serunding ikan
uollz pernah makan x...sedap tuu, bkn karipap kecik tau
satu lagi yang saya paling suker
'kobeh'...pelik namanya, laaagi sedap
lebih kurang macam murtabak tapi intinya pun ikan  
ada satu kuih tu pulak dari ubi kayu
intinya ikan jugak...tau la tempat tu byk ikan
sbb tu kot byk kuih direka ngan inti ikan
hehehe...tabikkk la
rindu ngan kuih muih di sana

belum lagi cerita pasal roti mak mertua saya
pun sedap gak
lemak manis n lembut jer
dah setanding ngan roti2 kat kedai cina tu
setiap pagi dia membuat lebih kurang
100 pack sehari...untuk dihantar ke kedai berhampiran
satu pack ada 4 biji roti..harganya RM1, murahnyer...
roti ni pun saya x pernah jumpa jgk
intinya sedikit gula...dibakar 
perrrgghhh kalau makan panas2
1 pack tu sekali hadap jer...


belum lagi citer pasal satar n otak2
kerepok keping n kerepok lekor
ikan2nya yang segar..
serta macam2 lagi ada di sana

dan sebab tu juga bila bercuti kat sana
berat badan pasti bertambah...huhuhu


So kalau uollz lalu KUALA BESUT
singgah2 la yer
cari2 makanan yang maveles...
jom..jjcm...


salam exora73...
















8 comments:

sarah-najwan said...

weh..kolo besut ni tepi jale besut yg on de way blik klate ko?

aku xpenah singgah sb xtau mane..hehe

mana dulu?..jerteh ke besut..wahahhaaa..selama ni dok lalu ajo..tau nyer dok..huhu

Unknown said...

telan air liur saya baca entry ni,.
mujur tak de gambar..hahahah

exora said...

ina: mu dh smpai bandar jerteh tu ada trfic light..klu dari trganu masuk kanan yg ada petronas, sign board tulis k.bsut n jeti ke p.perhentian...masuk la dlm 10km kot smpai la k.besut...aku pun baru beso wei..hehe

diana: saya tengah tulis td pun mcm nk meleleh air liur jer..hehe

Yasminhamid said...

karipap inti ikan tu... saya pernah amkan. sedap jugak...
lain kali boleh singgah ni..

exora said...

yasmin: sedapkan...singgah r

Hanis Azla said...

semuanya berasaskan ikan yer.. ada yg pernah makan.. tp banyak juga yg tak pernah.. last time masa ke terengganu, anak2 semua pelik bila beli nasi lemak sambalnya sambal ikan tongkol tu..

Unknown said...

baru tau pasal nasik kawen nih...huhu

* berkaitan hari tuh,jap2 lagi saya email kan no abg ipar saya tu k...:)

exora said...

hanis :sy dah tau yg tu sbb kt sek ni ada sorang cgu terengganu, klu msk ns lemak mesti sambal ikan tongkol...tp bg sy lg bes ns lemak lauk ike bilis n telur rebus jer..hehe

papa Mifz: ok, thanx...