*IKLAN DEH!!*

Thursday, 4 August 2011

Berbuka di Masjid Putrajaya

Assalamualaikum...

Hari ni nak cerita sikit
pengalaman berbuka puasa dan berterawih
di masjid Putrajaya

sebenarnya dah lama berkeinginan
untuk berbuka puasa dan solat terawih
beramai-ramai kat masjid Putrajaya
dulu my brother study kt UPM
dia kata kalau bln ramadhan
student UPM suka meround 
masjid2 di persekitaran
dan dalam byk2 masjid tu diorang plg suka
masjid Putrajaya


dan kebetulan hari pertama ramadhan
saya ada urusan di BPP
langsung saya pasang angan2
nak singgah berbuka n terus solat terawih
kat situ..telekung n bj ganti pun dh siap
alhamdulillah, keinginan saya disokong
oleh my hubby...tu pun dh puas pujuk sbnrnya, hehe


memang meriah rupa2nya
ramai sangat warga Putrajaya dan mereka yang
di persekitarannya yang suka berkunjung ke sini
bila bulan ramadhan...
sebijik macam ada kenduri kt kampung2 tu
setiap lapisan umur ada...anak yang masih baby pun ada
memang bersemangat diorang ni


masa makan tu saya tanya kakak disebelah saya
"kak, kalau bulan puasa memang ramai macam ni ke kat sini?"
dia jawab "yer, kdg2 lg ramai, akak kalau bulan puasa sebulan ulang alik dari Kinrara Puchong, gilir2 antara masjid Putrajaya, msjid sultan zainal abidin(kat Putrajaya jgk) dan masjid Wilayah Persekutuan."
saya cakap lagi.."ooo..yer ke, saya tadi segan jgk nak dtg buka kt sini, kot2 makanan tu untuk org2 musafir jer."
akak tu jawab lagi.."zaman sekarang ni mana ada musafir sangat pun, memang disediakan untuk orang ramai, seronok buka puasa
ramai2 lagipun x payah nak fikir psl masak, pastu nak kemas lagi,
nak solat lagi n nak ke masjid solat terawih pun terkejar-kjr,
kt sini senang semua dh terhidang dan kita bawa diri jer".

Itulah kesimpulannya
Masjid Putrajaya sangat meriah dibulan ramadhan
ramai jgk ibu-bapa yang ambik anak sekolah petang
terus singgah jer...
semasa solat terawih pulak
kat luar masjid, lamannya yang ada air2 tu
ramai kanak-kanak bermain 
macam esok dh nak raya tau...
seronok tengok

Kalau berkesempatan...
teringin jgk nak sampai ke masjid Wilayah Persekutuan,
lalu jer belum pernah singgah


Salam...exora

9 comments:

ieda said...

kalau ada picnya kan best dik ! :)

Hanis Azla said...

sebegitu meriah yer.. seronoknya.. dah dekat pun tak sampai2 lagi utk berterawikh di sana..

Yasminhamid said...

boleh bayangkan betapa meriahnya.. tapi kalau ada gambar lg best kan..

~ yus ~ said...

oo ye ke kak...

mesti best kan. dari cara akak bercerita dah rasa seronok, kalau ada gambar mesti nampak lebih meriah...

saya tahun ni tak berpeluang solat terawih di masjid rasanya. Ada anak kecik ni susah sikit...huhu

Amy Syaquena said...

dapat bayangkan betapa meriahnya..

exora said...

salam semua...

sori sgt2 yer rakan2 sekelian,
meme nak ambik pic tp apakan daya
camera xder pastu tel plk ble ambik pic tp xle nk msk ke netbook..huhuhu

sarah-najwan said...

bilo la dpt buh gmbr dale blog mu nih....huhuhuhu..try2 buat deh...

wahida said...

saya pun pernah lalu je tak pernah singgah...dari cara akak bercerita mcm meriah je kan...

exora said...

mama sarah: hehe..nti aku cb yer
wahida : meriah sangat, anak2 main pun mak ayah x rasa risau sgt sbb masjid tu kn ramai yg jaga..