*IKLAN DEH!!*

Saturday, 13 August 2011

Sedekah atau hadiah...

Selamat pagi...

Dalam bulan puasa ni
ramai sungguh dikalangan kita
bermurah hati
menghulurkan sedekah
x kira dalam bentuk makanan mahupun wang
saya juga telah 2 kali mendapat hadiah tersebut
iaitu kurma...
kat rumah saya sekarang ada 5 jenis kurma
alhamdulillah la sbb semua suka kurma skrg ni


dalam dok terima2
sedekah dari org ni
hati sering jg berkata-kata
layak ker aku terima sedekah?
musykil jgk sbb saya pernah dengar
sblum bln puasa hari tu
ada member cakap, kalau terima pemberian
dalam bentuk sedekah...haram bg kita yg x lyk, terima
tp kita kena anggap hadiah
barulah boleh terima n makan

tapi dah jadi trend sekarang
kalau nak bagi apa2 mesti sebut
"ambik la saya sedekah"
so apa tindakan kita?
xkan lah kita nk ajar dia pulak
supaya kata "ambik la hadiah ni"
sbb hadiah ni org selalu bagi bila besday,kawin...menang
apa2 peraduan...


jadi tindakan saya sekarang ni
bila org bagi apa2...
dalam hati kecil berkata "aku terima hadiah"
sama jgk kes kalau bagi duit pada bdk2 tau
xleh sebut sedekah...tu kata kawan saya laa...
apa pendapat uollz ?


' BIASAKAN YANG BETUL BUKANNYA BETULKAN
YANG BIASA'


Salam exora...








6 comments:

sarah-najwan said...

setakat ni..dorang yg bg kurma ke hape tu..ckp bagi je..xde sebut sedekah..

quotation mu tu hak ni yg tepat:
betulkan yang biasa DAN biasakan yang betul..hehhee

exora said...

betul la na...kita selalunya membetulkan mende2 yg kita biasa buat n bknnya biasakan mende2 yg betul..

ieda said...

setuju ngan kak zia ! :)

Hanis Azla said...

Harap2 kita dapat sama2 biasakan apa yg betul..

Azhariah Zuber said...

kami pun ckp bagi je....hehehe

exora said...

tu la yg pnting niat kita kan...