*IKLAN DEH!!*

Friday, 5 August 2011

Ikan Terubuk Bakar

Assalamualaikum...

Bulan ramadhan ni mcm2 menu
muncul di fikiran, sampai x tahu nak buat mana satu dulu
biasa la awal2 ni, dah msk mggu ke3 n 4 nanti
mula la x tahu nak msk apa dah

Uollz suka ikan bakar x?
saya meme suka pun ikan bakar
sebab ayah saya selalu makan ikan bakar tawar
pastu di masukkan dalam budu
cicah pulak dengan ulam-ulaman


tapi hari ni saya nak ceritakan pasal
ikan terubuk bakar
itulah menu saya semalam dsamping sambal pauh (mangga)
dan yg mahalnya ada permintaan
nk makan sardin tumis..hehehe


meme banyak tulang ikan tu tapi isinya sedap
hari tu kepalanya saya dah masak asam tempoyak
sedapnyerrrrrrr...
semalam saya ingat nak bakar tawar jer
pastu buat pencicahnya sambal kicap atau asam jawa
tapi suami saya pulak bagi resipi baru


bahan2nya ialah : lada hitam, halia, serai
                             bwg putih n merah
                             sedikit cili api,garam,gula n ajinomoto
tumbukkan, sapu pada ikan n perapkan seketika
pastu bakar laa...


selamat mencuba kepada yang berminat...selalunya uollz
bakar ikan letak apa yer...
                              
Hari ni pulak menu saya ialah
telur itik gulai ngan pucuk ubi,
kerang rebus cicah sambal kicap n ayam grg kunyit
tu pun klu menu x ditukarkan laa...
 

8 comments:

sarah-najwan said...

bagus mu long..salute aku sb masak..kalu aku dok dekat nge mu..aku tapau dossssssssss

Yasminhamid said...

saya tak pandai buat bahan perap ikan bakar.. biasanya adik ipar buatkan.. saya tukang bakar je..

exora said...

na : tu la klu dkt2 aku tlg dh msk mende2 yg mu nk make loni..hehe

yasmin : ada byk cara tp yg my hubby bg ni ble tahan jgk la..

Solihin Zubir said...

takyah nk memey sgt la.. hahaha..

exora said...

solihin : meme tu mahal tau,
memey tu dh slmt ngan norman hakim..

MamaEma said...

saya suka makan ikan bakar tawar cecah budu...tp semalam berbuka ikan bakar buat kuah percik...

Hanis Azla said...

saya pun suka ikan terubuk.. sejak kecil lagi dah pandai makan ikan tu.. tp skrg dah lama tak masak ikan tu kat rumah sbb anak2 tak pandai makan.. takut tercekik tulang.. selalunya dulu2 emak pun bakar tawar aje.. lepas tu cicah dengan air asam.. mmg marvelous..

exora said...

mamaema: semalam pun sy mkn ikan percik jgk...

hanis : tu la klu ada bdk2 kecil memang ssh ckit nk mkn ikn byk tulang ni, x semua org pndai mkn ikan mcm ni.