*IKLAN DEH!!*

Friday, 19 August 2011

Rindu nak buat kuih raya

Salam kemuliaan di pagi Jumaat...

Tetiba jer ada satu perasaan muncul
rindu...rindu nak makan kuih raya
yang dibuat sendiri
rindu suasana semasa membuat kuih raya
terutama gelagat2 mereka yang menolong
hehe...

dah hampir sedekad
aku tidak membuat kuih raya sendiri
(bukan pandai sangat pun )
sekarang ni bila 
tiap kali raya tiba
main tunjuk2 jer kat kedai

dulu2 kalau buat kuih raya
mesti ada jer yg sibuk nak menolong
sape lg klu x adik2 lelaki aku
diaorg ni selalunya tolong
letakkan buah ceri...
letakkan kacang...tukang sapu kuning telur
bahagian2 aksesori kuih
almaklum laa adik-bradik ramai lelaki
yang x tahannya bila buat waktu siang
mula la ada yang x tahan nak buka puasa
hihi...seronoknye masa tu
tapi sekarang semua dh besar panjang
ada yg dah berkeluarga pun...


Biasanya aku akan buat kuih
tart nenas, biskut mazola, dahlia, makmur,
cornflakes madu, sarang semut n biskut kelapa
kuih raya yang dulu2 laa
Sekarang agak sukar bagi aku
meluangkan masa
untuk membuat kuih raya sendiri
tapi paling tidak pun sekarang ni
aku x pernah miss buat kek coklat
nasib baik ramai yang suka makan
jadi ada jugak la air tangan ku di Aidilfitri...


uollz macamana
buat sendiri ker, tempah atau beli jer
kat mana2 tempat yang nampak menarik 
n sedap dimakan...?


Selamat meneruskan ibadah puasa...


Salam exora...







10 comments:

ieda said...

semua akak beli dik .. x der masa dahh .. dah bertahun x buat .. kalau buat pun akak buat kek :)

Yasminhamid said...

ada plan nak buat samperit.. tapi tak sure jadi ke tak.... tahu lepas dapat la 2 jenis...

exora said...

ieda : sama la kite..hihi

exora said...

yasmin : tahniah yer kerana msh lg sempat wat sndiri wpun x byk jns...
ada kepuasan wt sdiri ni kan...

diana said...

semua beli..hehehe..
ikutkan hati air minum pun nak beli je...
hahahhaha...

~ yus ~ said...

semua beli biasanya...

ada lah kadang2 tu buat sejenis dua, yg lain beli...:)

sarah-najwan said...

long..mu royak kek coklat..aku terliur weh..wat la kat aku sebutir..nati blik raya aku amik...

sudikah mu wat ko aku ni..huhu..meleleh air liur aku loni tau...huhu

Azhariah Zuber said...

kuyih memang dah lama tak buat...zaman dah berubah agaknya

exora said...

diana : memang pun..kdg2 air pun sy beli gak, air berkarbonat

ina : insyaAllah, ada ksmpatan aku wat la ke mu wei...mai mah aku ry ni

exora said...

yus : tu la skrg ms sgt singkat rsnya, x smpat nak buat kuih dah

azza : btul la..zmn dh berubah,
suasana buat kuih raya dh hilang...
yg buat pun...kilang jer, hehe