*IKLAN DEH!!*

Tuesday, 15 November 2011

Banyak lagi kena bayar...

Selamat petang...

Setiap kali pihak kerajaan buat pengumuman
tentang pemansuhan yuran itu...yuran ini
kami guru2 sering dalam dilema
untuk menjawab pelbagai soalan
untuk hadapi mcm2 reaksi ibu bapa
di awal tahun nanti...
Semasa bajet yang lepas
sekali lagi pasal pemansuhan yuran disebut
tapi tuan/puan kena ingat dan faham betul2
itu Yuran Khas sahaja
kalau sekolah aku nilainya RM24.50
kecik anak mata aku nak menyiapkan jumlah bayaran murid mengikut kelas ni...untuk 2012
Tahun 1 menjuarai...jumlahnya RM222.40
Semua bayaran ini bergantung kepada ibu bapa
kalau ada barang2 yang mereka hendak beli sendiri
pun boleh...cuma ada benda2 yang wajib beli kat sekolah
seperti lencana, baju sukan dan tanda nama

Ni baru anak2 yang sekolah rendah
yang Sekolah Menengah lagi banyak kot...
tu pun ada juga yang dah sibuk nak buat mende
lain ngan duit RM100 yang PM umum tu...
pastu awal tahun yuran x bayar2...
harap2 guna la duit tu sebaik mungkin


salam exora...


14 comments:

Ujie said...

huh..boleh rabun nak tengok list yuran tu.

byk betul nak kena byr skrg ni..mmg tak mcm zaman saya.

~ yus ~ said...

Banyak lagi yang perlu di bayar ya kak....

anak saya Aqil lagilah ni. Thn depan dpt jadi pengawas pusat sumber pulak. Dah kena ganti baju nampaknya. Baru plan konon tahun depan tak payah beli baju baru, sekali kena beli jugak...huhuh

exora said...

ujie :

tu yg pelik tu..nape skrg jd byk,
sy sek ren dulu rsnya x lbh dr RM30 kot bayar awal thn..
tp tu zmn 30thn yg lps, hahha

exora said...

yus :

betul tu yus, blum masuk baju2 bdk yg dpt jd pengawas atau pgws pust sumber lagi...
klu ank lbh dr 3 org sek ren shj..
teruk jgk kan.

atuk said...

Assalamualaikum Exora

pagi tadi isteri saya pergi ambil RM47k, untuk budak2 sekolah

Wassalam

Yasminhamid said...

betul tu..... saya pun pening ngan parents ni kadang2... yg lagi geram tu.. time kita ajak dtg meeting.. bincang masalah anak dan sebagainya semua bz.. tak ada masa. dgr pasal peruntukan dah sampai sekolah.. berdering-dering tepon pejabat.. tanya bila boleh amik duit...

Rozita said...

ibu bapa jadi macam tu pasal takde penerangan jelas pasal yuran tu jadi ramai yg tak faham.. sy cadangkan masa pertemuan ibu bapa masa mesyuarat PIBG benda2 mcm ni dterangkan supaya semua orang lebih jelas.. tak semua orang nak mencari info dan nak fahamkan sendiri tanpa ada orang yg guide..

lagi satu bayaran wajib untuk baju sukan tu kadang2 membebankan ibu bapa yg ada anak ramai.. anak sy belum sekolah tapi pengalaman dari kawan2 ada yg kata dah nak hujung tahun baru dapat baju sukan yang ditempah pada awal tahun.. mcm tak berbaloi la pulak bayar untuk thn tu kan? sudahnya anak2 pakai baju thn lepas juga..

drugs free medication for baby said...

long, adik register mya masuk tadika sero lg mhl pado budok nk masuk jah 1..almost 2k kne spend, klu masuk jah 1 200+++...huh..sero leganye..

sarah-najwan said...

ai paham bebenor bab yuran ni..hingga saat akhir persekolahan pun masih ade parents yg xsetel2..

ai pom ade anak skol..thun 2012..3 org you..fenin kapla la ai nk urus dorang...

tapikan ai bijak you..mana2 yg bole reuse..kita reuse ajo..keh3..

***esok pom ai nk pi amik duit hundred tu..anak ai dua org..so ai dpt la kumpul 200 utk setelkan keperluan skol deall..ngeh3...

**jgn mung menyampoh ngan komen aku ni..hahhahahahahhaha

exora said...

atuk :
orang rumah atuk mesti pengetua kan...
saya yg pegang hampir 14k hr ni pun dah gelabah...

exora said...

Yasmin :
bila mesyuarat ssh nak dtg sek,
mcm2 alasan...
psl duit bertalu-talu telefon
byk plk masa..

exora said...

rozita...
masalahnya parents tempat saya bila mesyuarat liat sgt nk datang...
ssh nk bg informasi kat diorang,
lgpun mereka lebih suka buat crt sendiri...

psl baju skn tu kalau sekolah saya mesti dpt sebelum akhir Januari setiap tahun, murid akan pakai semasa koko n hari PJ pun...seragam

exora said...

dek na...

standard la KL...mya mesti dftr kt sek swasta yg high class gtu
ni sek krjaan RM200++ pom org dh bising

exora said...

Ina :

alllahh u ni...stakat yuran bdk2 tu pok eid pjm mata jah..hahahah
tu tambah lak dh dpt RM200 sok...lg sonang u..
i ni langsung x dpt tau..hahah