*IKLAN DEH!!*

Thursday, 6 October 2011

Dalam marah...ada rinduuuu

Selamat tengahari...

Uollz sedang buat apa
sedang menjamu selera ker
aku dah kekenyangan ni
baru lepas makan jamuan
perpisahan dengan guru-guru praktikum 

Uollz pernah x bergaduh
bertegang leher atau selisih faham
hingga tidak bertegur sapa
dengan rakan baik...besfren
atau orang yang hampir dengan kita
lama x ambik masa nak baik balik
sehari ? lebih dari 3 hari?
atau selamanya...ataupun tanpa kemaafan???

minggu lepas aku selisih faham
dengan rakan baik aku
'boyfren'... maksud aku kawan lelaki
yang sangat rapat, baik dan
banyak menolong aku
dalam hal2 kerja...hal2 apa saja
termasuk lah sebagai rakan bercerita
pasal drama2 kat tv..hehe
dia ni sporting, semua hal boleh jer
tapi kalau uollz tengok dia...macam x percaya
sebab dia ni ala2 ustaz gitu...

Aku pun x tahu macamana boleh jadi
agak besar, kesnya kecil saja
sepanjang 3 tahun bekerja bersama
tidak pernah aku menghadapi masalah
dengan dia...kalau setakat merajuk bodo2 biasa ler
entah apa yang ada dalam
fikiran dia hari tu...sampai buat keputusan
tidak menepati apa yang sepatutnya
memang aku rasa marah sangat, kecik hati dan geram
tapi bila balik rumah, asyik terpikir-pikir jer
bila dah seharian x bunyi2 dengan dia
dalam marah2 tu...ada rindu sebenarnya 
yer la kita kawan baik kan...x bes la bila jadi macam tu

keesokannya aku tidak jumpa dia
sebab menghadiri kursus sehari
dan malamnya tu dia mesej aku panjang lebar
masa tu malam Jumaat ,aku tengah baca yaasin...
terhenti seketika bila tengok nama dia kat skrin
sedey weiii baca...dia mintak maaf banyak2
menangis aku sambil meneruskan bacaanku

keesokannya bila ke sekolah
aku cuba mengelak untuk berdepan
secara 'live'...malu2 kucing la pulak rasanya
tapi dia ni kalau bab memujuk
memang terbaekk laa
bukan senangkan lelaki nak mintak maaf
lepas tu pujuk dengan cara2nya yang halussss
tapi terkesan di hati
akhirnya membuatkan aku tersenyum jua...
walhal dalam hati memang dah lama
pun memaafkan dia

aku juga bersyukur
kerana sifat dendam tidak pernah wujud
dalam diri ini
walau apa pun yang orang perlakukan
marahku sebentar saja
kemudian ianya akan beransur hilang
mengikut arus masa dan keadaan
apatah lagi jika yang membuat kesilapan itu
rakan yang kita kasihi...


salam exora...

14 comments:

Fitri Senin said...

biasala...dalam berkawan ni mana yang situasinya sempurna..elokla saling bermaafan..

Hanis Azla said...

tak suka bila bergaduh.. sebab saya selalu rasa tak selesa dan serba tak kena.. sebab itulah klu boleh mmg nak elakkan dari bergaduh.. rasa aman damai aje jadinya.. hati pun senang..

exora said...

fitri :
betul sgt2 tu...amal sikap ambil yg jernih n buang yg keruh.

exora said...

hanis : saya pun sama la, bila selisih faham dengan kawan2,
x boleh lama2..x senang duduk jdnya,
cpt2 cr penyelesaian.

ieda said...

bukan mudah nak jaga hati org kan ..
ieda ada banyak pengalaman
dah sedar kita x banyak amik tahu hal org .. tapi pelik kenapa kita diperlakukan x baik dengan org punn ada .. huhuh

memang kena redha dengan ujian allah .. allah menduga org2 yg sabar sejauh mana kesabaran kita kan huhuh

Solihin Zubir said...

msa zmn skolah menengah dulu slalu jugak gaduh tak bertegur sapa dgn kwn2 smpai berbulan2.. haha...

bila jumpa dia skrg, masing2 tergelak.. zaman tak matang dlu.. sikit2 nk gaduh.. heheh..

exora said...

ieda :
tu laa...tapi apa2 hal pun kita x ble
nak fkr2kan sgt apa yg org dh buat kat kita...menambahkan sakit hati jer, kalau kita berada d landasan yg betul..insyaAllah kebenaran akan terbukti jua.

exora said...

SZ : zmn sekolah biasa la kan, gaduh jer kerjenye...suka sgt ejek mengejek, seronok bila dikenang.

Kalamhati said...

btul tu..skang ni sy suka buat derk je..bila terasa or nak marah..buat keje sendiri..sbb masih hormat dan kasih kan rakan2 sekerja..tho kdg2 terhiris sgt

zomba said...

en3 y smakin mnarik...best2

CIK TOM said...

lgkan lidah tergigit ni kan kwn2..normal tue..cuma jgn gaduh smpi lebih 3 ari..xbaik..hee

exora said...

KH : betul tu...kalau ikut hati lagi sakit jdnya kann.

Zomba : thanx bro...heheh

cik tom : betul la tu..kalau lebih 3 hari lg ssh nk baik semula kan.

wahida said...

saya pernah mcm tu kak...tapi bila balik asyik tak tenang je, tdo pun terganggu...

at last saya mengalah bersemuka ngan dia...pas tu ok je la..kena salah sorang tu buang ego, baru boleh teruskan persahabatan mcm biasa...

exora said...

wahida :

betul tu..kalau sayangkan persahabatan kita mesti buang sikap
ego dan rasa diri tu betul jer...
sbb tiap2 perselisihan tu pasti ada
hikmahnya kan.