*IKLAN DEH!!*

Tuesday, 4 October 2011

Nak tipu pun...agak2 laa

Assalamualaikum...

Bersiaran di pagi ini
dengan tajuk yang agak
emo sikit yer...x marah pun

sekarang ni aku sedang menyemak
data-data borang bantuan murid (KWAPM)
sepatutnya esok 'due date'
kena hantar ke Pejabat Pelajaran
tapi baru beberapa orang yang
hantar kat aku
demo2 ni memang laa
kalau bagi apa2 borang susah sangat
nak kembalikan semula
kalau x dapat bising
satu kampung dicanang
yang sekolah tidak adil
letih la ngan mentaliti mereka
yang sebegitu...


berbalik pada tajuk di atas
ini pun satu hal yang sangat memeningkan
pendapatan yang diisi
sangat2 tidak masuk akal
7 bulan lepas isi borang yang sama
pendapatannya lain
bulan ini isi lagi untuk Tahun 2012 pulak
sampai RM500 dikurangkan dari yang dulu
semuanya gara2 nak kan bantuan
mintak slip gaji x pulak dilayannya
belum lagi cerita yang tulis
pendapatan RM300 sebulan tu
tapi astro mencanak pasang kat bumbung
susahnya menilai manusia kan

untuk bantuan ini
mahupun untuk yang bantuan makan free tu (RMT)
semua aspek kena nilai tau
kalau nampak rumah macam buruk jer
tapi keretanya handal
pun x boleh jugak...
jadi masing2 kena ikhlas laa
kalau dah rasa x layak bantuan tu
usahla memeningkan kepala aku ni
hahaha...
fening2..x bagi kan kesian
kalau bagi, kita pulak yang disalahkan
sebab maklumat diberi tidak tepat
kalau nak ikut betul2
anak2 yatim tu jer aku bagi kan...

salam exora...

17 comments:

~ yus ~ said...

manusia ni, ada saja helah nak dapatkan sesuatu yang bukan hak kan.

dunia, dunia...

wahida said...

alahai...sian pada yg layak tapi tak dpt...huhu...

exora said...

yus : itu laa...ssh kan orang lain pulak,nak kena buat siasatan...buang masa kite jer, bukannya nak ngadap borang dia jer.

exora said...

wahida : kalau nak kira yg sbnr...susah dh nak cari yg pendapatan bawah RM700 ataupun perkapitanya RM180 ke bawah...

NM02 said...

dah singgah umh kite, mari le follow sekali

Solihin Zubir said...

kalau dh berkemampuan, knapala still snggup nk menipu nk dptkan bantuan.. haishh.. kang Allah tarik bali rezeki, naya ja..

ieda said...

dah banyak org mcm nie .. kereta besar2 tapi dpt bantuan .. paling sedap bila mereka nie adalah kenalan2 cikgu2 di sek tuu huhuh

kdg2 tuu geram sbb bila mereka2 nie dpt bantuan , org2 yg berpendapatan sederhana terpaksa menipu jugak supaya ati x sakit kan .. yg susah benar2 susah .. yg senang tuuu x sedar2 ! .. erghhhh

Hanis Azla said...

sebab masalah mcm ni nasib org yg betul2 tak mampu jadi terpinggir.. kesian pada mereka yg benar2 layak..

exora said...

NM02 : sori sangat2...ingat sy dh follow, lp klik la tu.

exora said...

Solihin : mereka ini tidak pernah cuba untuk muhasabah diri...mengejar wang saja, dah dapat bkn beli keperluan sekolah pun.

exora said...

ieda : betul tu,kalau saya insyaAllah tiada istilah kroni...sbb apa2 hal nanti kita yg kena, skrg bab2 duit memang dititik berat oleh pihak atasan..

exora said...

hanis : tu laa..sanggup buat slip gaji palsu pun ada tau, ntah la apa nk jd dengan org2 kita sekarang,
bila Tun Mahathir kata org melayu suka hrpkan subsidi..melenting,
hakikatnya itu lah dia..

aimie amalina said...

manusia ni kan
macm2 peel nyela
aihhhh
salam kenai!

exora said...

aimie...thanx follow

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam exora.bukan apa..mereka ni menipu sbb nak dpt bantuan.kita pulak risau akan dpt dosa bg bantuan pd mereka yg tak layak terima .

exora said...

betul tu LM...serba salah bila d beri tugas sebegini...

Yasminhamid said...

macam saya ngajar tahun 1.. jadi mudah sikit kerjanya.. tanya jer budak.. umah ada astro tak?? sure dia jawab dgn jujur.. hihi.. otomatik saya reject borang dorang...