*IKLAN DEH!!*

Sunday, 9 October 2011

Ramai yang terliur weiii.....


Salam di hujung minggu...

aku benar-benar tidak menyangka
bahawa pokok2 pisang ku yang
telah berbuah
kesemuanya 3 pokok
 buah2nya menjulur keluar
dengan cantik...
dan kesemuanya itu sudah tua
hampir2 masak
rupa-rupanya ramai yang
terliur melihatnya
dan teringin untuk memakannya
maka dengan itu
terjadilah 2 kisah yang menarik...

kisah pertama: petang 6/10/11
balik dari sekolah
makcik jiran sebelah kiri memanggil
nama ku berkali-kali

                         makcik : pisang kat belakang tu dah masak,
                                        taknak ke?
                            aku    : nak...tapi saya malas nak tebang,
                                        tggu suami datang.
                         makcik : jual kat makcik la yer, sedara makcik
                                        nak, anak2 makcik pun semua suka 
                                        pisang ni, nanti makcik suruh anak makcik
                                        tebangkan.
                             aku   : yer la...

maka pisang itupun ditebang lah, hanya 1/4 sahaja
aku ambil, selebihnya makcik tu ambil
xdelah aku mengambil duit pun...
aku menanam hanya kerana hobi
bukan untuk dijual
    

    tandan pertama...ditebang oleh si bujang jiran sebelah
                                          
tandan kedua : ditebang oleh cina yang repair tangki air

kisah kedua : petang 8/10/11
semasa sedang minum petang 
dengan kawan aku n suaminya dan adik bujang aku
tiba2 uncle San (cina) datang rumah
nak repair tangki air aku yg asyik keluar air saja
aku suruh dia masuk ikut pintu belakang
tiba2...dengan girang dia berkata

             uncle San : haiyaa cikgu, pisang u manyak cantik rr,
                                panjang, sudah masak laa.
                      aku  : yer ke, belum masak la..
                                tunggu suami saya datang dulu.
             uncle San : sudahla...itu burung sdh makan, u tengok2,
                               xpa nanti saya kasi tolong u tebang...
                      aku  : ok laa...nanti ambik la ckit kalau u nak.

maka dengan itu juga tertebanglah pokok pisang
yang kedua...
kawan aku sound, katanya cina tu ambik banyak
dah kau suruh amek sendiri memang laa
ermmm...xper lah
rezki dikongsi
dan untuk tandan yang ketiga
masih lagi utuh dipokok
agak2nya rezeki siapalah
pulak kali ini yer...

salam exora...

18 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Exora

salam ukhwah
salam perkenalan
terima kasih

Wassalam

Ujie said...

tandan yg kedua tu panjang betul!
betul la exora, kita bg rezeki kat org..nanti lg byk rezeki Allah bg.

kakcik said...

Tak tersurat sebenarnya rezeki itu untuk dikongsi. :)

Solihin Zubir said...

haha.. rmai btol peminat pisang kak exora eh..
permintaan tinggi.. :D

exora said...

atuk :

waalaikumussalam...
salam kenal atuk

ujie :

betul sangat2...rajin sangat berbuah,
makin banyak anak2 pisang tumbuh.

exora said...

solihin :
tu la nsb baik solohin jauhkan...
kalau x mesti terliur jgk, hahahhh

Kakcik :
selalunya dikongsi dgn jiran kiri n kanan, belakang dan cikgu2 kt sek...
tandannya panjang, x hbs makan pun.

Tihara said...

salam..i follow u juga..

nice entry..
pasni rezki saya plak kot..
Insya Allah murah rezki cikgu exora :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

pisang lemak manis mmg sedap.kat doha takda pisang ni.ada pisang monyet jek..kecik2 je.

alhamdulillah..rezeki di bahagi2.tak kira islam atau tak kita berkongsi rezeki dr Allah.

tanda ke 3 terbangkan ke doha sesikat blh?hehe

zomba said...

dh ade prubahan nmpk nyee,,,,hihihiii...nice2

sarah-najwan said...

upgrade doh blog mu ni..canggih2..lebih hebat doh drpd aku..aku pom xreti bk buat tmplate gtu..

**********
tu pise mas ko?..sejuk tgn mu dih..lebat buoh dio..rezeki ni baik kosi2..nati lagi dia masyuk..kalu makke sore pom..xabis gok..jatuh ko mmbazir...

exora said...

Tihara :
thanx...follow me, untuk tandan k 3
jom mai umah saya..hehe

LM :
rasa2nya bukan pisang lemak manis
kot, org n9 panggil pisang 40hari
x tau la kot sama jer.

exora said...

zomba :
hehe...i'll try n error
kalu slh tlg ajar yer

ina :
sepagian hr ni aku dok godek2 mende tu wei..heheh
sp x igt ko bekpes...sie ke hakim bekpes roti 60sen tu jer...hahaha

aku pun x pasti psg apa..org n9 panggil psg 40 hari.
sedap sangat makan sj n wat cekodok.

ieda said...

ya dikkk
rezeki dari allahhhh
insyaallahhh panjang2kan rejeki itu
akan dpt balasan dan manfaatnya :)

exora said...

ieda : insyaAllah...

diana said...

buat kerepak la..
bagi kat saya sebungkus..
hahahah..
(muka tak malu)

exora said...

diana...
mslhnya pisang ni hanya boleh dibuat cekodok n makan saja jer
mai r umah..nti cheq hidang cekodok psg..heheh

CIK TOM said...

murah rezeki kl kita xlokek agih2kan rezeki yg kita kt dapat kt semua orang,,,

exora said...

ciktom :
insyaAllah...