*IKLAN DEH!!*

Monday, 3 October 2011

Terkenang...kembali terjalin

Selamat petang semua...

Pada suatu petang
dalam kereta aku terdengar
lagu 'kembali terjalin- Slam'
langsung fikiran aku terus
terkenang-kenang zaman
berada di MPSAH (maktab guru kat Sg.Petani)
masa tu lagu ni dan 'tak mungkin berpaling'
memang tengah berhantu
dan aku pun suka sangat2 dengar lagu2 ni...

perkara pertama aku terkenang
buah mangga yang ada 
di sekeliling maktab
memang jadi makanan kami
kerja dok menjolok mangga jer
dan aku lah tukang menjeruknya
walaupun buat sempoi2 jer
selalu berlaku ketidakcukupan..

seronoknya masa tu
tinggal kat Sg.Petani (lebih dikenali SP jer)
dah dekat2 dengan Penang la kiranya
apa lagi bila hari minggu
mula la merayau ke Butterworth...
naik feri untuk ke seberang sana
bestnya rasa..rindu ngan feri ni
sebab ferinya 'open air'
x sama ngan feri g langkawi
masa tu 40sen jer tambangnya...
sekarang x tau la berapa


teringat jugak pasal laksa kedah
depan rumah sewa aku
makcik tu jual 50sen jer sebungkus
pastu beli ABC sekali, pun 50sen jgk
huhu...sedapnya
tapi selalunya laksa tu aku beli RM1
sebab x cukup..hihi

Satu perkara juga 
yang aku x dapat lupa pasal SP 
stesen basnya...haha
kalau nak g mana2 mesti
kalut cari bas, diorang
parking x ikut tempat, sesak n padat
pandai2 kita la mencarinya
kadang2 kita dok tunggu...
bas tu lalu jer n terus pergi
x tau dari mana datangnyer
mula2 pening la jugak
lama2 'alah bisa tegal biasa'

Dalam aku dok terkenang-kenang tu
tiba2 muncul kawan lelaki aku masa
kat maktab dulu di FB
dia ni memang orang Kedah pun (Kulim)
rupa2nya dia mengajar kat SP sekarang
katanya dah banyak perubahan
makin membangun...
kedai2 makan depan maktab
yang menjadi feberet kitaorg dulu2
ada lagi katanya...

berkali-kali dia
mengajak aku melawat SP
membuatkan aku makin x sabar
menunggu cuti bulan Disember...hehe
itupun kalau suami bersetuju 

misi untuk round2 di negeri2 utara
tanah air, tapi kat Penang
aku xdok member baik sangat
xle la nak lepak2..sembang2
Kedah, Perlis dan Perak
ramai rakan2 baik ku...
semoga ada ruang untuk kita
berjumpa lagi


salam exora...

8 comments:

diana said...

wah..sedapnya laksa kedah..
orang pantai timur pun suka laksa kedah ye..??
hehhehe

dah review,..
http://www.dianarashid.com/2011/10/exora.html

Kalamhati said...

kenangan hidup yg mahal..susah nk beli kat memana kan..tak jual..hehe hanya kukuh dan teguh di ingatan

exora said...

Diana :
semua laksa saya suka, hehe
dah review ke? ok, tq...sat g nak bc...

Amy Syaquena said...

Perghhh laksa kedah yang x tahan tue..sambil membayangkan..arghhh sedapnya la..lame x makan laksa kedah...

exora said...

KH : betul tu..pengalaman manis dan pahit semuanya sangat berharga bg kita kan...

exora said...

Amy : saya pun dah lama sangat x makan laksa kedah, adik ipar ada 2 org dr kedah..tp depa slalu buat laksa penang jer.

ieda said...

wah2 lagu2 kenangan tuu ..

exora said...

ieda : bes kan lagu2 tu...damai jer dgr.