*IKLAN DEH!!*

Wednesday, 12 October 2011

Collek...suka tak ?

Selamat petang...

Petang ini aku buat entri
yang diminta khas
oleh blogger mama Sarahnajwan
dia nak resipi 'collek'
jom...kita layannnn

'collek'
cuba laa...mesti sedap
pasangan 'collek' hari ini mangga epal muda, dengan betik yg dh merah2 nak masak pun sedap gak
Uollz pernah makan x 'collek' ni
mangga dicicah dengan 'collek' seperti gambar di atas
sedappppp sangat2...sehingga menjilat jari
ramai yang makan cicah dengan kicap
tapi orang kelantan suka yg jenis gini

Bahan2 dan cara membuatnya :

Mula2 letakkan 3 atau 4 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
belacan (penang mari baru bes...xpun asal yang hitam n bau kuat)
cili api
last baru letakkan cuka ( tidak boleh banyak, jgn smpai berair
                                        sebab nanti akan berlaku pencairan yang
                                        pekat antara cuka, garam n gula tadi)
(sukatan bahan2 ikut kesesuaian untuk sesedap rasa)


resipi ini memang sangat senang
tapi ramai orang kelantan sendiri
tidak menjadi bila buatnya
kat sekolah aku rakan2 dah jadi ketagih
bila sesekali buat 'collek' dengan kicap
mereka akan frust dan lambat habis
tapi kalau seperti gambar di atas
berebut pula nak bawa balik
kalau masih ada baki
terutama kawan baik aku
Ustazah Safinaz.....

selamat mencobaaa...

p/s : Pada mulanya ramai takut nak makan sebab buat dengan cuka, tapi cuka ini bukannya banyak pun
       tajam cuka telah dinyahkan oleh gula dan garam...pendapat aku la
       lagipun makanan ini menjadi peberet bg org2 pegnent di kelantan... mcm mama sarahnajwan 
       
salam exora...

14 comments:

ArulchelseA said...

slang org trangnu ni..kih kih kih

exora said...

arul :
trganu + kelate...hehehe

Kalamhati said...

terliur weh!huhu
sedaknyo tgk colek tuuu

exora said...

KH :
jaga2 yer..kea titik air liur tu, heheh

Solihin Zubir said...

errr.. rsa xpernah la plak cicah dgn colek ni..
slalu dgn garam belacan or kuah rojak.. hehe..

Ujie said...

owh..tak penah tau..

Yasminhamid said...

pertama kali tgk colek ni masa belajar kat maktab. sebab ramai orang kelantan.. tapi saya tak berani cuba.. sebab perut memang tak tahan dgn makanan berasaskan cuka.. tapi suami saya mmg gemar sangat ni.. maklumla dia org kelantan..

iboo said...

uuuiiii....menariknye..lme sgt dah xmakae colek gini...hampir dilupakan doh...tgk je pun dah telan air liur..glup!nak kna balik wat etek ni..

exora said...

solihin :
try yg ni pulak mesti best...
saya pun suka jugak rojak MakBee

ujie :
sedap tau...tp kalau byk cuka x sdp laa

exora said...

yasmin :
try rasa ckit x bahaya kot..heheh

iboo :
tu baru tgk, blum baunya lagi..hahhah
sekampung bau...

Hanis Azla said...

oh, mama sarahnajwan mengidam colek yg ni yer.. saya pun tak pernah makan colek yang macam ni, nak cuba buat jugalah..

exora said...

hanis :
yer hanis...mangga tu pun dia srh sy poskan, nasib baik suami dia dh jumpa mangga tu kat kuantan..heheh

sarah-najwan said...

hahahhahaa..wow, aku mesti mencuba collek sedak mu nih..tapi xmenahan wey tgk pauh epol tu..huhuhuhu

exora said...

ina :
sabau la yer...jge meleleh air liur wei, tggu mangga mu besar deh